PCR+INFLUENZA A+B teszt

​Koronavírus laboratóriumi PCR teszt azok számára, akik szakember által levett mintából kérnek vizsgálatot.

Miért érdemes a PCR-t választani? A PCR vizsgálat a vírusörökítő-anyagának kimutatására, a fertőzöttség legkorábbi igazolására alkalmas, a legnagyobb megbízhatósággal. A PCR minden más módszernél legalább 2 nappal hamarabb azonosítja a fertőzést!

A VÍRUSRÓL

• A SARS-CoV-2 a koronavírusok családjába tartozó vírus, mely súlyos, akut légzőszervi szindróma képében jelentkező betegséget okoz.

• Elsősorban cseppfertőzéssel terjed, köhögés vagy tüsszentés útján, a fertőzött betegekkel való kontaktusba kerülés esetén.

• A fertőzés lappangási ideje átlagosan három-hét nap (maximum 14 nap).

• Tünetei elsősorban: láz, köhögés, légzési nehezítettség és fáradtság.

• A legtöbb betegnél a fertőzés enyhe lázas betegség formájában nyilvánul meg, azonban elsősorban idős vagy krónikus betegségben szenvedőknél súlyos, akut légzési distressz szindróma (ARDS) is kialakulhat.

• A betegség az esetek egy részében halállal végződik, korcsoportos bontás alapján a mortalitási valószínűség 0,2-14,8% között alakul a 10-80+ éves korosztályban.

• A férfiak halálozási kockázata majdnem kétszerese a nőkének.

• 2020 februárjában a SARS-CoV-2 által okozott betegséget a WHO COVID-19-nek nevezte el.

Legkorábban a vírus RNS-e mutatható ki, az antigén néhány nappal később kezd el pozitívvá válni, az ellenanyagok szintje pedig kb. 7-10 nappal a fertőzés kezdetét követően kezd el emelkedni a vérben.

​A SARS-CoV-2 fertőzések diagnosztikájában többféle laboratóriumi módszer is alkalmazható:

• a vírus RNS (a vírus örökítőanyaga) közvetlen kimutatása PCR (polimeráz láncreakcióval) légúti mintából,

• a vírus antigén (a vírus fehérje alkotóelemei) kimutatása rapid fluoreszcens immunoassay-vel légúti mintából,

• a vírus elleni antitestek kimutatása vérből

Az egyes vizsgálati módszerek használhatósága és az általuk szolgáltatott eredmények információtartalma más és más, így szerepük eltérő a diagnosztikai láncban.

​PCR

(RT-QPCR: REVERZ TRANSZKRIPTÁZ KVANTITATÍV POLIMERÁZ LÁNCREAKCIÓ)

A legspecifikusabb és legérzékenyebb vizsgálati módszer a vírus jelenlétének igazolására, mivel annak örökítőanyagát (RNS) mutatja ki a vizsgált mintából. Kritikus jelentőségű a COVID-19 kezdeti megelőzésében a pandémiás terjedés szempontjából.

A Radio Dental által jelenleg alkalmazott teszt a vírus genetikai állományának 3 szakaszát vizsgálja:
kimutatja az E gént, az RdRP gént és a magasabb érzékenységű N gént is, így az általunk használt PCR reakció igen nagy érzékenységűnek tekinthető.

​Hogyan történik a vizsgálat?

• Felső légúti minta (orrból és garatból történő mintavétellel) küldhető vizsgálatra.

• Eredmény: a vizsgálatot végző laboratóriumba érkezéstől számítva 24-48 órán belül.

​Mik az előnyei?

• A vírus légúti jelenlétének igazolására a legjobb, gold standardnak tekinthető módszer.

• Kiváló érzékenység és magas specificitás jellemzi.

• A fertőzőképesség legjobb vizsgálati módszere.

​Mik a korlátai?

• Hosszadalmasabb mintavételi folyamat és várakozási idő az eredményre.

• A mintavétel speciális mintavételi eszközt és szaktudást igényel, kellően képzett és gyakorlott személy végezheti védőfelszerelésben.

• A nem megfelelő mintavétel álnegatív eredményhez vezethet.

• A vizsgálat kivitelezése és értékelése magas szaktudást igényel, csak speciális felszereltségű molekuláris diagnosztikai laboratóriumban végezhető el.

• A folyamat számos, egymásra épülő lépésből áll, melyek mindegyike több órát is igénybe vehet, ezért hosszabb idő szükséges a lelet elkészüléséig.

A PCR ugyan a legdrágább teszt a COVID-19 diagnosztikai lehetőségek között, azonban egyéni páciensek vagy kisebb közösségek vizsgálata esetén mindenképpen ez javasolt!

​Felkészülés PCR-mintavételre

A PCR-vizsgálathoz orrból és garatból történő mintavételre van szükség, amely akkor ad megbízható eredményt, ha mintavételezés előtt a szükséges szabályokat betartja.

​A mintavételt megelőző legalább 4-5 órában:

• Ne egyen!

• Ne igyon semmit (vizet sem)!

• Ne dohányozzon!

• Ne mosson fogat! Ne öblítsen szájat (vízzel sem)!

• Ne használjon semmilyen szájfrissítőt – cukorkát, rágógumit!

• Ne használjon semmilyen orrspray-t vagy orrcseppet!

A fenti szabályok be nem tartása miatt a mintába a PCR reakciót gátló anyag kerülhet, amitől értékelhetetlen lesz a vizsgálat eredménye.

Tesztünket kiegészítettük influenza A és B kimutatással.

Vizsgálattal ki tudjuk mutatni a vírust a garatból vett mintából. Ehhez a mintavevő személy egy steril pálcát helyez a garatba, és innen vesz mintát.

Foglaljon időpontot most:

Laborvizsgálatok – I. Fő utca 56-58.

Laborvizsgálatok – VIII. Baross utca 1.

Üdvözlettel:

Radio Dental Extra Sanguis Kft csapata