T-SEJTES IMMUNVÁLASZ TESZT

Quantiferon T-sejtes immunválasz vizsgálat céljából történő mintavételhez

A teszt célja a SARS-CoV-2 fertőzés vagy a védőoltások hatására kialakuló adaptív T-sejtes immunválaszra jellemző gamma interferon termelőképesség mérése.

Vizsgálati módszer:
A mérés során a páciens vénás vérvételből származó alvadásgátolt vérmintáját SARS-CoV2 specifikus vírusantigén stimulációnak vetjük alá. Amennyiben a páciens korábban már találkozott a vírus antigénjeivel és megfelelő immunitást szerzett, akkor a vérmintában található megfelelő fehérvérsejtek a vírusantigéneket felismerik és a sejtes immunválasz aktivációja beindul. A sejtes immunválasz aktiválódása során a minta gamma-interferon szintje megemelkedik, melyet ELISA módszerrel mérünk.

Vizsgálati anyag: teljes vér

A mintavétel típusa: vénás vérvétel (minimum 4-5ml)

Mintavételi eszköz: Li-heparin alvadásgátlót tartalmazó steril vérvételi cső (zöld kupakos)

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÁS

A Quantiferon COVID-19 vizsgálat az átvészelt SARS-CoV-2 fertőzés vagy a védőoltások hatására kialakuló adaptív T-sejtes immunválaszra jellemző gamma interferon termelőképességet méri.

A mérés során a páciens vénás vérvételből származó alvadásgátolt vérmintáját SARS-CoV-2 specifikus vírusantigén stimulációnak vetjük alá. Amennyiben a páciens korábban már találkozott a vírus antigénjeivel és megfelelő immunitást szerzett, akkor a vérmintában található megfelelő fehérvérsejtek a vírusantigéneket felismerik és a sejtes immunválasz aktivációja beindul. A sejtes immunválasz aktiválódása során a minta gamma-interferon szintje megemelkedik. A gamma interferon szint emelkedéséért az effektor T-sejtes immunitás mindkét ága felelős lehet (CD4+ segítő T-sejtek és CD8+ ölő T-sejtek). Mivel a stimuláló antigénkeverék nem csak a tüskefehérje antigént, hanem a többi vírusantigént is reprezentálja ezért a vizsgálat potenciálisan a természetes fertőzés és valamennyi vakcinatípus által kiváltott adaptív T-sejtes immunválasz kimutatására is alkalmas lehet.

Az adaptív T-sejtes immunválasz megléte a hosszabb távú immunológiai védettség kialakulásához is hozzájárul.

A vizsgálatot tünetmentes páciensek részére a lezajlott infekció vagy a teljes vakcináció után legalább egy hónappal később ajánljuk leghamarabb elvégezni. A vizsgálat gamma interferon U/ml-ben megadott eredményének az értékelése az eddig rendelkezésre álló mérési adatok és az orvosi tudásanyag folyamatos bővülése miatt csak tájékoztató jellegű.

A Quantiferon COVID-19 vizsgálat akut SARS-CoV-2  fertőzés diagnosztizálására nem javasolt. Akut tünetes vagy tünetmentes SARS-CoV-2 fertőzés igazolásához vagy kizárásához légúti mintából direkt víruskimutatás -pl. PCR vizsgálat- szükséges és javasolt. Lezajlott fertőzés gyanúja vagy vakcináció esetén specifikus IgG ellenanyagvizsgálat is ajánlott a SARS-CoV-2 specifikus IgG ellenanyag szintjének a nyomonkövetéséhez.

Eredményhez

Invalid

Amennyiben a Quantiferon COVID-19 vizsgálat eredménye INVALID minősítésű, akkor a mintában a SARS-CoV-2 antigén specifikus gamma-interferon válasz nem volt sikeresen meghatározható.

Negatív vagy Kétes:

Amennyiben a Quantiferon COVID-19 vizsgálat gamma interferon U/ml eredményének értékelése NEGATÍV vagy KÉTES minősítésű, akkor a mintában a SARS-CoV-2 antigén specifikus gamma-interferon válasz mértéke a SARS-CoV-2 specifikus T-sejtes immunitás potenciális hiányát vagy gyengeségét valószínűsíti. A NEGATÍV vagy KÉTES minősítés a páciens korábban átvészelt SARS-CoV-2 fertőzését vagy sikeres vakcinációját nem támasztja alá, de nem is zárja ki. Előfordulhat, hogy az immunizáció nem alakított ki ezzel a módszerrel detektálható mértékű T-sejtes gamma-interferon termelőképessséget.

Pozitív:

Amennyiben a Quantiferon COVID-19 vizsgálat gamma interferon U/ml eredményének értékelése POZITIV minősítésű, akkor a mintában kimutatható SARS-CoV-2 antigénekre specifikus gamma-interferon válasz mértéke a SARS-CoV-2 specifikus adaptív T-sejtes immunitás potenciális meglétét valószínűsíti. A POZITV minősítés a páciens korábban átvészelt SARS-CoV-2 fertőzését vagy sikeres vakcinációját nagymértékben valószínűsíti.

Üdvözlettel:

Radio Dental Extra Sanguis Kft csapata